? ??????????????Awww The Little Puppy? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 547 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Decaying? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 104 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Inked? ????? ?????? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)?? CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Sunday, February 22, 2009


KATA-KATA SEORANG IBU

Ibu selalu ingatkan bangun pagi mesti terus ingat yg Esa, Pencipta langit dan bumi serta sekalian makhluk. Baca doa bangun tidur, mengucap, selawat kemudian siwaq, mandi, kemaskan diri. Solat subuh jangan lupa. Tu masa zaman kanak2 kecil lagi, aku masih ingat selalu aku mengeluh masa nak buat bukan susah pun. Untuk apa semua tu??? Mulakan dgn bismillah, pesan ibu masih jelas di kotak fikiran ku. Jangan lupa pulak dengan bersyukur sebagai akhirnya.

Ibu selau cerita asal kejadian manusia, tanggungjawab manusia pada Pencipta yang Esa, pada alam yg diamanahkan , pada sesama makhluk.

Kata ibu Tuhan itu Esa, Dia tempat meminta, tidak beranak & tidak di peranakan dan tiada sesuatu pun yg menyekutui-NYA.
Maksud ibu tuhan itu satu saae, tiada adik beradik, tiada keluarga, tiada kawan-kawan . Dia Maha berkuasa, tiada apa pun yg boleh disamakan dengan tuhan yg Agung ini dan apapun kita mesti dulukan Dia. Macam2 lagi. Aku dah tahu sekarang yang ibu ambil maksud ayat dari Surah Al- Ikhlas.

Ibu pernah kata yg aku bertuah dapat didikan seawal usia dlm kandungan..aku tergamam, aku tak paham. Terlopong mulut aku dengar cerita ibu. Ibu seorang yang tegas tapi lembut dan penyayang , mudah tersentuh, perihatin dan cantik.
Aku ingin jadi seperti ibu yang tabah, sabar dan tak pernah putus asa.

Satu hari ibu mengamuk besar sebab aku ingkar nasihat dan peraturan yg ibu buat…ibu nangis…kecewa dengan sikap ku. Tapi ibu tak pernah jemu mendidikku.

Sayang…….. kalau mula dari sekarang nanti dah besar ia dah sebati dalam diri, pasti tak tinggal diamalkan setiap hari, dan pastinya rahmat yg Esa sentiasa diperolehi, semoga kekal hingga menutup mata nanti. Aku tercenggang ..ibu mengerti lalu disambung dengan senyuman yang membelai jiwa.

Setiap yg hidup pasti akan mati. kita tak tahu bila. kalau amalan kita ditulis Atit , Mungkar dan Nangkir tak akan senyum sambut kita dan yang pasti Malik pulak yg akan kita jumpa nanti.

berdoalah sayang…………….semoga hati kita sentiasa tenang, jadi perisai dari penghasut dan pembisik yang melalaikan..

0 comments: